Kalkula�ka hubnut�

Autora následují

Další příspěvky

Nina Konvalinková

Děkujeme sponzorům

kteří umožňují, aby web dieta.cz
mohl být pro Vás bezplatný

Nina Konvalinková

zdroj nahraný příspěvek

vloženo 23.04.2013

Co je to paleo dieta?

Paleolitická dieta – dieta která vychází ze stylu stravování v době kamenné, kdy se člověk živil především lovem a sběrem plodin.

V době kamenné neexistovalo zemedělství a jeho produkty jako obilí a mléčné výrobky. Paleo jídelníček se tedy skládá především z masa, ryb, zeleniny hub a vajec. Blíže se touto problematikou zabýval Dr. Loren Cordain, profesor na univerzitě ve městě Utah v Coloradu, ve své knize "The Paleo diet."

Paleolitická dieta se vrací k prazákladům našich genetických dispozic. Navíc ještě v dnešním světě můžeme na Zemi v oblasti Papui-Nové Guinei najít kmeny, které žijí stylem doby dávno minulé, jsou štíhlí a plní energie.

Strava dnešní doby plná výdobytků potravinového průmyslu je plná cukrů, tuků, chemických konzervantů a zvýrazňovačů chuti. To vede k civilizačním chorobám jako je obezita, cukrovka, srdeční choroby, deprese, neplodnost a degenerativní onemocnění jako je Alzheimer nebo Parkinson.

Paleo dieta – Co se jí?

Ovoce
Zelenina
Libové maso
Játra a ledviny
Ryby a mořské plody
Ořechy a semena
Zdravé tuky (olivový olej, olej ze semen...)

Paleo dieta – čemu se vyhnout?

Mléčné výrobky
Obiloviny
Průmyslově zpracované jídlo a cukry
Luštěniny
Škroby
Alkohol
Sůl

Paleo dieta - tolerované potraviny

Rýže natural - v menším množství
Brambory

Obecně se doporučuje maso ze zvířat, které se živí přirozeně na pastvinách, takové maso je prokazatelně libovější, má nízký obsah nasycených tuků a vyšší hladinu omega-3 tuků.

Hlavním přínosem paleolitické diety pro dnešní konzumní svět je, zamyšlení se nad tím co jíme a nad původem jídla.

Čím více přírodní strava je, tím lépe. Čím více instantní a trvanlivá potravina je, tím více do sebe zákonitě dostáváme chemikálie, které se v našem těle ukládájí a škodí mu.

Krátce lze říci, že paleolitická dieta se bude nejlépe držet alergikům na laktózu a lepek, také stále častěji se vyskytující alergie této doby. Určitě jí uvítají muži, kteří milují maso ve všech jeho podobách.

Ukázka jídelníčku

snídaně

špenátová omeleta

svačina

ovocný salát z čerstvých plodů

oběd

grilovaný losos se zeleninovým salátem a vařenou mrkví

svačina

mrkvový salát s jablkem

večeře

grilované krůtí prso na olivovém oleji se zeleninovým salátem a napařenou brokolicí

Hubne se paleo stravou?

Ano. Hlavním důvodem je omezení příjmu sacharidů ve stravě (pečivo, těstoviny, luštěniny). Doporučený poměr přijímané energie je 35 % z bílkovin, 40 % z tuků a 25 % ze sacharidů.

Jde i péci. Podívejte se na recept na mrkvový dort, který se zásadně neprotiví zásadám paleo diety.

https://sites.google.com/site/paleodietacz/

Názory lékařů na paleo dietu?

Vyloučením mléčných výrobků ze stravy přicházíme o důležitý zdroj vápníku. Deficit vápníku lze částečně doplnit konzumací semen a ořechů. Nebo se doporučuje přidat vápník jako doplněk stravy. Proto se paleo dieta nedoporučuje pro dlouhodobé držení. Rychlý úbytek váhy je způsoben vyloučením sacharidů, které přijímáme z obilnin a výrobků z nich (pečivo, těstoviny). Jako krátkodobější dietu, v řádu 3 měsíců, pro dosažení cílové váhy, lze paleo dietu tolerovat.

Žádná dieta však nenahradí pestrou, vyváženou stravu se zastoupením ovoce, zeleniny, luštěnin i celozrnných obilnin a libového masa s dostatkem pohybu.

Příspěvek je z fotoalba

Mohlo by Vás zajímat

Děkujeme sponzorům

kteří umožňují, aby web dieta.cz
mohl být pro Vás bezplatný